W życie weszła już ustawa krajobrazowa, wprowadzenie której ma na celu ochronę krajobrazu, podniesienie ładu urbanistycznego i architektonicznego przestrzeni publicznej oraz wzrost dochodów gminy. Dzięki tej ustawie rady gmin otrzymały możliwość opracowania i uchwalenia przepisów dotyczących reklam, niezależnie od obowiązujących planów miejscowych, jak również możliwość wyegzekwowania stosownych opłat reklamowych za reklamy widoczne w przestrzeni dostępnej publicznie.

 

[symple_box color=”green” fade_in=”false” float=”center” text_align=”left” width=””]Podczas Sesji Rady Miasta Trzebini w dniu 25 września zapytałem, czy nasze miasto włączy się w ochronę przestrzeni publicznej przed chaosem reklamowym. Nie jestem przeciwnikiem reklam w życiu publicznym, ale chciałbym, by również ta kwestia była uporządkowana, by reklamy stawiane były zgodnie z prawem i z dobrym „smakiem”.[/symple_box]

 

Ustawa krajobrazowa daje możliwość (nie obowiązek) uchwalenia przez radę miasta tzw. „lokalnego kodeksu reklamowego”, który określałby zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty oraz standardy jakościowe czy też rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

[button-green url=”#” target=”_self” position=”left”]Co teraz zrobi w tym kierunku Gmina Trzebinia?[/button-green]

Wszystko w rękach urzędników, bo zacząć trzeba od opracowania inwentaryzacji rozmieszczenia tablic i urządzeń reklamowych oraz szyldów na obszarze Gminy. Obecnie prowadzone jest rozpoznanie dotyczące kosztów wykonania ww. opracowania.

Później rada miasta powinna przystąpić do opracowania tzw. „kodeksu reklamowego”, następnie uchwalić ten „kodeks” i określić zasady wykorzystywania przestrzeni publicznej przez firmy (podmioty) reklamujące się.