{"id":678,"date":"2015-02-11T16:13:49","date_gmt":"2015-02-11T15:13:49","guid":{"rendered":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/?p=678"},"modified":"2015-03-11T06:56:30","modified_gmt":"2015-03-11T05:56:30","slug":"rondo-imienia-plk-pilota-edwarda-jaworskiego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/rondo-imienia-plk-pilota-edwarda-jaworskiego\/","title":{"rendered":"Rondo imienia p\u0142k. pilota Edwarda Jaworskiego?"},"content":{"rendered":"

Od ponad roku trwaj\u0105 przygotowania i pojawiaj\u0105 si\u0119 propozycje do nadania nazwy rondu po\u0142o\u017conemu przy ul. Ko\u015bciuszki i Pu\u0142askiego w Trzebini.<\/p>\n

Ju\u017c w lutym 2013 r. na wniosek m.in. Stowarzyszenia Lotnik\u00f3w Polski Po\u0142udniowej w Krakowie pad\u0142a propozycja, aby to rondo zosta\u0142o nazwane imieniem pu\u0142kownika pilota Edwarda Jaworskiego, kt\u00f3ry by\u0142 rodowitym trzebinianinem.<\/p>\n

Biografia Edwarda Jaworskiego:<\/strong><\/p>\n

Urodzi\u0142 si\u0119 18 maja 1920 w Trzebini, w rodzinie Franciszka i Wiktorii z G\u0142owackich. Uko\u0144czy\u0142 Szko\u0142\u0119 Powszechn\u0105 w Trzebini, a w 1938 z\u0142o\u017cy\u0142 matur\u0119 w gimnazjum w Chrzanowie.<\/em><\/p>\n

Jako harcerz odby\u0142 teoretyczne szkolenie szybowcowe w Harcerskim Oddziale Szybowcowym w Trzebini. W 1937, w Wojskowym Obozie Szybowcowym w Ustianowej ko\u0142o Ustrzyk Dolnych, odby\u0142 szkolenie praktyczne i zdoby\u0142 licencj\u0119 pilota szybowcowego kategorii A i B. W 1938 na lotnisku Aleksandrowice, w ramach przysposobienia wojskowego, uko\u0144czy\u0142 kurs pilota\u017cu na samolocie RWD-8.<\/em><\/p>\n

30 wrze\u015bnia 1938 zosta\u0142 powo\u0142any do s\u0142u\u017cby wojskowej i skierowany na Dywizyjny Kurs Podchor\u0105\u017cych Rezerwy 6 DP przy 20 Pu\u0142ku Piechoty Ziemi Krakowskiej w Krakowie. 2 stycznia 1939 zosta\u0142 przeniesiony do \u201eSzko\u0142y Orl\u0105t\u201d. Posiadaj\u0105c wcze\u015bniejsze umiej\u0119tno\u015bci pilota\u017cu trafi\u0142 od razu do zaawansowanej grupy, szkolonej w przyspieszonym tempie. Do wybuchu wojny zosta\u0142 przeszkolony jako pilot my\u015bliwski na samolotach PWS-10 i PZL P.7.<\/em><\/p>\n

Po rozpocz\u0119ciu II wojny \u015bwiatowej zosta\u0142 ewakuowany do Rumunii i tam internowany. Internowanie trwa\u0142o kr\u00f3tko. Wraz z innymi polskimi lotnikami na pok\u0142adzie statku \u201eSaint Nicolas\u201d dop\u0142yn\u0105\u0142 do Bejrutu, a stamt\u0105d brytyjskim transportowcem \u201eVille de Strasbourg\u201d 29 pa\u017adziernika dotar\u0142 do Marsylii. Zosta\u0142 zakwaterowany w Istres i Bazie Bron pod Lyonem, gdzie odby\u0142 szkolenie na samolotach francuskich.<\/em><\/p>\n

7 lutego 1940 wyp\u0142yn\u0105\u0142 z Cherbourga do Southampton i zosta\u0142 przydzielony do Stacji RAF w Eastchurch. Po odmowie z\u0142o\u017cenia przysi\u0119gi na wierno\u015b\u0107 kr\u00f3lowi Anglii zosta\u0142 przeniesiony do Francji i skierowany do obozu w Bressuire. 24 czerwca 1940, po interwencji delegacji podchor\u0105\u017cych, zosta\u0142 ponownie ewakuowany statkiem SS Arandora Star z Jean de Luz do Liverpoolu. Przebywa\u0142 w r\u00f3\u017cnych bazach przechodz\u0105c szkolenie na angielskim sprz\u0119cie lotniczym. W czasie wojny wykona\u0142 w sumie ok. 300 lot\u00f3w bojowych.<\/em><\/p>\n

W 1997 otrzyma\u0142 tytu\u0142 honorowego obywatela miasta Trzebini. Zmar\u0142 26 wrze\u015bnia 2012 r. w Zielonej G\u00f3rze.<\/em><\/p>\n

Uzyskanie\u00a0opinii Komisji Prawa i Ochrony \u015arodowiska b\u0119dzie podstaw\u0105 do przygotowania stosownego projektu uchwa\u0142y.<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Od ponad roku trwaj\u0105 przygotowania do nadania nazwy rondu w Trzebini<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":680,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_exactmetrics_sitenote_active":false,"_exactmetrics_sitenote_note":"","_exactmetrics_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[66,75],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/678"}],"collection":[{"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=678"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/678\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":682,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/678\/revisions\/682"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/680"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=678"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=678"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/wojciech-hajduk.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=678"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}